Det är flygbolaget Norwegian som nu har gjort den största beställningen på flygplan som skett i Europa någonsin. De har tecknat avtal med två av de ledande flygplanstillverkarna på marknaden, Airbus och Boeing. De kommer att köpa hela 122 flygplan från Boeing och 100 stycken från Airbus. Dessutom har dem säkrat köprättigheter för ytterligare 150 plan från flygplanstillverkarna. I och med detta blir Norwegian Boeings lanseringskund i Europa för det nya flygplanet Boeing 737 MAX8.

Detta är första gången som bolaget Norwegian köper några flygplan från tillverkaren Airbus. Dem kommer att handla för hela 127 miljoner norska kronor från dem dessutom. 22 stycken av de plan som de köper från Boeing är av samma typ som dem redan håller på att fasa i sin flotta av plan. De nya modellerna kommer inte att börja fasas in för användning förrän 2016. Detta avtal om att köpa 122 flygplan är alltså den allra största order på plan som någonsin gjorts i Europa och går därmed in i historieböckerna. Dessutom är den unik på det sättet att det är den största enskilda investeringen som gjorts av något bolag på det Norska fastlandet.

En milstolpe för Norwegian

Norwegians VD och koncernchef, Bjørn Kjos berättar; ”Det är en historisk dag för Norwegian. Vår order är den största som ett europeiskt flygbolag någonsin har ingått och en stor milstolpe i bolagets 10-åriga historia. Vi har säkrat en förnyelse av vår flygplansflotta under många år framöver och är mycket nöjda med de avtal och villkor vi har fått från både Airbus och Boeing”.

Vidare pratar han om att det är viktigt för Norwegian att tänka långsiktigt. Det eftersom att flygtrafiken internationellt sett kommer att öka de närmaste åren. Norwegian har en klar vision om att alltid vara en stabil och stark aktör i konkurrensen om passagerarna. ”Vi kommer fortsätta att ge våra kunder en god reseupplevelse till ett lågt pris och leva upp till vår vision om att alla ska ha råd att flyga”. Norwegian strävar efter ett ideal där de kan byta ut flygplanen i sin flotta vart sjunde år. Om de ska kunna göra det så måste dem planera långt fram i tiden också, ca 10-20 år framåt närmare bestämt. De vill även bidra till att sätta Norge på kartan internationellt och visa att ett Skandinaviskt bolag kan konkurrera med bolagen i Europa.